Vraci, șamani sau bioterapeuți?


(Continuare la articolul „Medicina alternativă, între U.E. şi Papua - Noua Guinee”).
 

         În România este pe cale să se permanentizeze expresia bioterapeut, pentru a desemna pe vraci şi şamani. Problema a mai fost dezbătută şi în cadrul emisiunilor de televizuine pe tema terapiilor alternative, pe care le-am susţinut timp de peste doi ani de zile. Emisiunile au trecut şi după un timp de şovăială între vraci, şaman şi bioterapeut, tămăduitorii autohtoni (reali sau bănuiţi) au preferat să se autointituleze în continuare drept „bioterapeuţi”. Întrucât în actul medical alternativ intervin deopotrivă medici, vraci şi şamani, se impune o precizare mai detaliată a acestei probleme, spre ştiinţa bolnavilor care apelează la terapii alternative.

         În primul rând, conform Dicţionarului explicativ al limbii române, editat de Academia Română, bioterapie înseamnă „utilizarea terapeutică a unor produse provenite de la fiinţe vii”. Iar potrivit dicţionarului citat, terapeut înseamnă medic specialist în terapeutică. Bioterapeut este medic  care utilizeză în terapie produse provenite de la fiinţe vii.  

         Vraci a fost denumirea populară pentru doctor (azi ieşită din uz). Prin  vraci se mai înţelege tămăduitor sau vrăjitor. Prin „contribuţia” vracilor indieni termenul s-a demonetizat, fiind sonimim cu înşelătoria. Meseria de vraci şi de vrăjitor este practicată îndeosebi de ţiganii indieni care rătăcesc în ambarcaţiuni pe fluviul Gange, nefiindu-le permis să se stabilească pe uscat.

         Şaman pare să fie denumirea care să împace cele două tabere, în prezent ireconciliabile - medici şi tămăduitori populari. Potrivit DEX, şamanismul este religie animistă, primitivă, are la bază credinţa că slujitorii cultului pot influenţa spiritele bune sau rele printr-un ritual special, manifestat prin extaz religios, prin dansuri şi formule magice, practicată de unele populaţii din nordul şi centrul Asiei, de diverse triburi de eschimoşi şi de indieni din America de Nord, din America de Sud, din Indonezia şi din Africa.

         După Dictionnaire de L’Ésotérisme (Dicţionarul esoterismului),  întocmit de Pierre Riffard, lucrare de referinţă în domeniu, şaman este un cuvânt tungus (limbă altaică). Defineşte pe cel ce practică şamanismul, bărbat sau femeie. Şamanismul este un fenomen religios şi iniaţic, caraterizat prin: 1. extaz personal, adică urcare la cer şi coborâre în infern a sufletului; 2. credinţă în spirite animale stăpâne a naturii; 3. un statut social şi supranatural, asfel încât şamanul poate fi totodată magician, poet, vraci, conducător de ceremonii, preot, intermediar între oameni şi puteri supranaturale, specialist psihopomp, ghicitor inspirat.

         Potrivit lui Mircea Eliade, prin şamanism se înţelege o tehnică a extazului.

         Prin procedee şamanice se obţin uneori vindecări miraculoase, care nu pot fi explicate prin cunoştinţele medicale actuale. Rasputin, de exemplu, şaman siberian, putea ţine sub control hemofilia moştenitorului tronului Rusiei ţariste. Relativ recent, un şaman sud-american a dovedit,  în faţa medicilor, că poate vindeca rabia declaşată la om. A vindecat trei cazuri consecutive de turbare umană.

         Şamanismul, ca proces de vindecare, se bizuie pe trei elemente fundamentale: încrederea şamanului în virtuţile sale vindecătoare, credinţa bolnavului că şamanul îi va reda sănătatea şi încrederea familiei bolnavului şi a celorlalte persoane din jur că miracolul videcării se va produce. După cum se poate constata, succesul vindecării prin procedee şamanice se bazează pe o etică profesională fără cusur. Câţi dintre practicanţii terapiilor alternative din ţara noastră, se pot lăuda că respectă criteriile eticii profesionale?

         În occident, în special în SUA, neoşamanismul este studiat în mod serios atât din punctul de vedere al contribuţiei psihicului uman în procesul vindecării, cât şi al plantelor medicinale culese din pădurile junglei pe care le utilizează şamanii. Există deja şi 4-5 practicanţi ai neoşamanismului în SUA, care vindecă forme de cancer în câteva zile.

         Sigur că, metodele pe care le aplică tămăduitorii autohtoni sunt încă departe de ceea ce s-ar numi şamanism sau neoşamanism. Cei mai mulţi se axează pe datul din mâini şi alte gesturi de iarmaroc, deprinse prin imitarea altor „terapeuţi” mai bătrâni în branşă. Dar să sperăm că în curând şi tămăduitorii noştri vor adopta metode oneste de tratamente alternative, spre folosul bolnavilor incurabili. Toate au un început.

         Cu îngăduinţa cititorilor, fac o ultimă observaţie. Tămăduitorii populari au deprins obiceiul să-i numească pe bolnavii care le calcă pragul, pacienţi. Conform DEX, pacient înseamnă 1. Persoană bolnavă care se găseşte în tratamentul unui medic, considerat în raport cu acesta. 2. Persoană supusă unui supliciu; victimă; martir. Nefiind medici, tămăduitorii autohtoni nu ar avea dreptul să-i numească pe bolnavi pacienţi. Presupun că vindecătorii la care facem referire nu îi consideră pe cei ce apelează la serviicile lor, drept victime.

         Aştept şi alte păreri asupra acestei controversate probleme, nu neapărat în acord cu cele scrise de mine. Orice părere este binevenită, cu excepţia elucubraţiilor debitate de „foşti bolnavi”, care sunt puşi (contra cost!) de către presupuşi vindecători să laude „priceperea” acestora de a trata boli incurabile.

Comentarii

Interesant articolul, mai ales ca, aceasta practica pune stapanire.Nestiinta sau disperare?!
Mi-as permite sa adaug si eu o experienta, traita acum 12 ani.
La insistentele unei prietene,caci intuitia mea nu prea da gres, am plecat, impreuna la Techirgiol,de unde venea faima unei ''vindecatorese''.Cum amica mea avea un istoric cu mari probleme de sanatate(un limfom non-Hodgkin,operat),i-am inteles cumva dorinta.Ajunsa acolo,am constatat cu stupoare ca,era un intreg marketing si management care functionau.Povestea unei doamne, care a avut un vis de la Fecioara Maria si i-a dat puteri sa-l vindece pe sotul ei, paralizat si pe care chiar l-a vindecat, circula in jurul casei. Fii doamnei,cu telefoane celulare si caiete in maini, jucau rol de secretare, care faceau rezervari si programari, raspunzand intr-una la apeluri( era moda lui ''un cent pe minut'' de la Connex), ''agitau'' spiritele printre noi cei veniti la ''vindecare''.Nu vreti sa stiti ca, am fost trecuta pe caiet si am avut programare abia in ziua urmatoare, ca de....doamna era foarte cautata.A doua zi,a intrat prima amica mea.Cand mi-a venit randul, am intrat si i-am privit ochii acelei doamne, tanara, nu cred sa fi avut 50 de ani, imbracata curat si legata la cap cu un batic alb si-o fusta plisata,tot alba.N-am uitat!M-a privit si dumneaei si m-a intrebat de ce am venit.Stiu ca, raspunsul a fost ceva de genul " dumneavoastra sa-mi spuneti de ce sunt aici, daca aveti puteri''.Apoi, s-a apropiat de mine, si ''m-a masurat'' cu palmele, zicandu-mi cu o voce inceata si fara inflexiuni..."aveti piatra la rinchi, mal la fiere, probleme gentitale(ca de..eram femeie).M-a pus sa deschid o carte veche si roasa si am deschis-o ..erau Moliftele Sf. Vasile.Apoi a tacut.Am intrebat-o,razand cat ii dau pt toata afacerea si mi-a raspuns sa-i las cat cred(desi stiam ca are tarif fix, nu mi l-a cerut).Am iesit, nu inainte sa-i mai privesc ochii, inca o data.Curioasa am intrebat-o pe amica mea ce raspunsuri i-a dat.Ghiciti?
.. Piatra la rinchi, mal la fiere, probleme ....si absolut nimic despre realele ei probleme.In curte, am zis in gura mare, ca doamna nu-i ce pare si, am vazut cum unele persoane se inchinau.Ne-am asezat, apoi, in foisorul de lemn, construit in stil bisericesc(avea un intreg arsenal, fantana cu ingerasi, cruci din marmura....) sa ne odihnim si doamna ''vraci'' a iesit sa ''sfinteasca'' foisorul si cand ne-a vazut,''voi doua din colt'' aveti cununiile legate, sa intrati la mine, neaparat.Dar oare de unde iesisem cu nici un sfert de ora mai devreme?!
Am plecat razand, dar si nervoasa pe amica mea, care ma adusese in acel loc, pe oamenii aceia care, faceau rand si acceptau sa fie pacaliti cu buna stiinta.Nu-s bisericoasa...dar mi-a venit a merge la biserica, si,pe cand crestam cu un briceag, in bucatica de lemn a bisericutii Sf. Maria, a iesit un preot batran si cu barba..gata-gata sa ma certe.I-am luat-o inainte si i-am zis" Parinte...mare-i gradina.....; femeia aia este o sarlatana si lumea o crede!"
Atunci, parintele(tarziu am aflat ca era Arsene Papacioc) mi-a zambit si, parca, uitand ca a vrut sa ma certe, mi-a vorbit bland zicandu-mi: "fetito,mare noroc ai , caci tu ai vazut''...si a tinut sa ne mai zica multe.Am plecat, nu inainte de a-mi cere scuze pt scrijelitura de pe bisericuta, iar noaptea, am avut un soi de cosmar: am visat-o pe doamna vindecatoare, ca venea spre mine, asa in alb, cum era imbracata si foarte zambitoare, dar cand s-a apropiat de mine, fata ei s-a transformat ciudat,s-a schimonosit, facand imaginea tulbure ca niste valuri.Desi m-am speriat grozav,cumva visul mi-a confirmat ceea ce am vazut in ochii doamnei.
Trecand anii, am tot auzit asfel de situatii, dar nu neg ca, exista oameni care, chiar pot sa vindece sau sa stie dinainte.